اگرشما هم مثل ما از جمله کسانی هستید که اغلب  اوقات فراغت خود را در دل کوه ها و کوهنوردی، جنگل و کویر می گذرانید و کمپینگ راه می اندازید بی شک نیز با خیلی از نکات کمپینگ آشنا هستید ولی اگر برای اولین بار قصد دارید به کوهنوردی و جنگل رفته و شبی را در آنجا سپری کنید باید قبل از سفر از چندین نکته آگاهی داشته باشید. کمپینگ زدن و کوهنوردی یکی از بهترین تجربه هایی است که هر فردی باید در زندگی خود آن را تجربه کند. یکی از مهم ترین نکاتی که در طول کمپینگ و کوهنوردی باید بدانید و بکار ببرید نحوه ی گرم کردن و گرم نگه داشتن  بدن است. بسیاری از افرادی که قصد دارند شبی را در دل طبیعت و یا کوه بگذارند تصور می کنند که تنها با پوشیدن لباس گرم می توانند بدن خود را در برابر سرما حفظ کنند. اما رطوبت محیط و زمین و بسیاری از عوامل محیطی دیگر نیز وجود دارند که حتی بر روی کوهی از لباس های گرم غلبه می کنند. در ادامه با گروه کوهنوردی تبریز اورمان باشید تا تکنیک های گرم ماندن در برنامه های کمپینگ  و کوهنوردی به خصوص در فصول سرد را توضیح دهیم.

نکات کمپ زدن در فصول سرد سال

 

انتخاب موقعیت مناسب جغرافیایی جهت کمپینگ

انتخاب یک مکان درست برای کمپینگ و کوه نوردی شما را از سرما در طول روز به خصوص شب حفظ خواهد کرد. محل کمپینگ باید از رودخانه دور باشد، جریان آب همیشه محیط اطراف خود را خنک و سرد نگه می دارد. وزش باد نیز در فصل های سرد از دیگر عواملی است که کمپینگ در شب را سخت می کند. برای جلوگیری از ورود باد به چادر از یک سد حفاظتی مانند تخته سنگ بزرگ یا تنه درخت می توان استفاده کرد. دقت داشته باشید منطقه ای که برای چادر زدن انتخاب می کنید مسطح بوده و نسبت به محیط اطراف خود در سطح بالاتری باشد. از کمپ کردن در منطقه های تورفته مانند دره ها خودداری کنید چراکه در هنگام وزش باد شدید این دسته از مناطق در دام بادگیر می افتند.

سعی کنید تاجایی که ممکن است در زمین های خشک کمپ کنید. آتش روشن کردن در شب های کمپینگ یکی از بهترین بخش های کمپینگ است. روشن کردن آتش نه تنها برای گرم شدن گزینه مناسبی بوده بلکه باعث می شود حیوانات وحشی در طول شب به منطقه کمپینگ نزدیک نشوند. اگر مجبور شدید در منطقه ای کمپ بزنید که پر از برف است بهترین روش این است که در ابتدا تا جایی که ممکن است زمین را از برف خالی کنید.

 

کمپ زدن در سرما

 چندین تکنیک برای گرم شدن بدن قبل از خواب

برخلاف فعالیت هایی که همیشه در زندگی روزمره خود قبل از خواب انجام می دادید، زمانی که شبی را در طبیعت می گذرانید باید دست به کار شده و تکنیک های جدیدی را قبل از خواب خود انجام دهید تا در طول شب از سرما یخ نزنید! قبل از خواب برای گرم شدن بدن خود بهتر است کمی در محیط اطراف قدم بزنید و یا بدوید تا متابولیسم بدنتان بالا برود، این کار باعث می شود گردش خون در بدن کاهش پیدا نکند. البته می توانید هم برای خواب راحت تر و هم برای بالا رفتن هرچه بیشتر متابولیسم بدن چندین حرکت ورزشی نیز انجام دهید.

نکات کمپینگ بعدی که باید قبل از کمپینگ به آن توجه کنید، انتخاب کیسه خواب مناسب و زیرانداز است. انتخاب اشتباه هریک از این موارد تمام زحمات شما برای گرم کردن بدنتان را در طول شب به هدر خواهد داد. سطح زمین به سرعت سرمای خود را به کیسه خواب و بدن شما منتقل می کند پس حتما زیر کیسه خواب یک زیرانداز ضخیم پهن کنید. هر روز صبح حتما هوای کیسه خواب را خالی کنید چراکه هوای داخل آن در فصل سرما به شدت مرطوب بوده و شب بعد شما را دچار مشکل خواهد کرد.

 

کمپ زدن در فصول سرد

میل کردن وعده های غذایی مغذی

شاید کم تر کسی به این نکات کمپینگ توجه کند که در طول کمپینگ و کوهنوردی باید غذای مغذی دریافت کند. بسیاری از کسانی که برای اولین بار به کمپینگ می روند برای اینکه حجم بار خود را کم کنند ترجیه می دهند از غذاهای کنسرو شده استفاده کنند. اما مصرف غذاهای گرم و دارای گوشت قرمز بدن شما را قبل از خواب گرم خواهد کرد. بدن برای هضم غذاهای حاوی گوشت قرمز و چربی نسبت به کربوهیدرات ها متابولسیم کم تری مصرف می کند. مخلوط پنیر و روغن زیتون یک وعده غذایی سبک اما بسیار مقوی می باشد.

برای میان وعده در طول روز سعی کنید از شکلات و نوشیدنی های انرژی زا استفاده کنید. این مواد غذایی علاوه بر این که شما را سریع سیر می کنند، باعث گرم تر شدن بدن نیز خواهند شد. در زمان انتخاب مواد غذایی باید نیمه بیشتر غذاهای موجود در لیست شامل کربوهیدرات ها (پنیر، روغن، دانه های روعنی، شکلات) باشند، ۳۰ درصد آن از غذاهای چرب انتخاب شود و ۲۰ درصد دیگر نیز مواد پروتئین دار باشند.

 

نکات کمپ زدن در فصول سرد

بطری آب را فراموش نکنید

در فصل های سردسال ، معمولا احساس تشنگی کم تری خواهید داشت و مصرف آب به شدت پایین می آید. در هنگامی پیاده روی درطبیعت و کمپینگ حتما با خود شیشه آب برده و هر چند ساعت حتما آب بنوشید، با وجود عدم احساس تشنگی بدن شما به خصوص ریه هایتان به آب نیاز دارند. از دست دادن آب بدن باعث می شود که احساس سرما کنید پس سعی کنید در طول روز و شب چندین لیوان نوشیدنی سرد و گرم بنوشید.

یک بطری پلاستیکی محکم را در زمان کمپینگ در کوله ی خود داشته باشید. زمانی که احساس سرما کردید بطری خود را با آب جوش پرکنید و بر روی قفسه سینه و پاهای خود بگذارید. قبل خواب نیز می توانید بطری حاوی آب گرم را در داخل کیسه خواب بگذارید تا محل خوابتان گرم شود.

نکات کمپینگ

بالا را حتما در برنامه های خود رعایت کنبد
نویسنده : ساسان آخته ( باشگاه کوهنوردی تبریز اورمان )

 

ساسان آختهمشاهده نوشته ها

ساسان آخته هستم . 8 سالی میشه که کوهنوردی و طبیعت گردی میکنم.دانسته های خودم و با شما به اشتراک میرارم.امیدوارم از مطالب من لذت ببرید.

Comments are disabled.